Yoga voor je tenen en voeten

Guest post by: Belle Jansen
 
Dat buiten yoga doen je dichter bij de natuur en jezelf kan brengen, en dat deze ervaring nog meer compleet wordt als je je yoga practice op je blote voeten doet, weten liefhebbers allang. De verbinding tussen de natuurlijke grond en je lichaam helpt je meer te aarden. 
 
Focussen op je voeten is een ontzettend goede manier om je yoga beoefening te verdiepen, omdat je je hierdoor op kleine, subtiele bewegingen en sensaties gaat richten. Een kleine beweging of een verschuiving in het gewicht van de voeten kan je hele yoga practice beïnvloeden. Door de ballen van de voeten stevig in de grond te drukken span je je quadriceps aan, de spieren aan de voorkant van je bovenbenen, waardoor je je hele benen activeert. 
 
Yoga voor je tenen en voeten
 
Een kwart van de botten van het lichaam bevindt zich in de voeten, en een verkeerde uitlijning van deze botten kan gevolgen hebben in de rest van het lichaam. Problemen aan je voeten kunnen bijvoorbeeld leiden tot pijn in je knieën, heupen of onderrug. 
 
Goede “yogavoeten” met actieve, mobiele tenen brengen elke pose tot leven. Ze helpen je in staande houdingen contact te maken met de grond, en trekken je energie omhoog in omgekeerde houdingen. 
Geef je voeten en je tenen dus de ruimte: rek en strek je tenen regelmatig en check tijdens je yoga practice continu waar en hoe het gewicht wordt verdeeld. 
 
Voor elke staande houding en balanshouding is het bouwen van een stevige voetfundering cruciaal. Let erop dat je beide voeten gelijkmatig in de grond drukt, en niet een van de twee voeten steviger dan de ander.
Plaats je voeten plat op de grond en til je tenen op. Spreid al je tenen zo ver als je kunt. Druk de vier hoeken van je voeten stevig in de grond: de bal van je grote teen, de bal van je kleine teen en de binnen- en buitenkant van je hielen. Probeer vervolgens de voetboog op te tillen terwijl je langs de buitenste rand van de voeten naar beneden duwt. Breng je tenen gespreid terug naar de grond. 
 
 
Voeg ook deze 3 oefeningen regelmatig toe aan je yoga practice: 
  1. Stretch je tenen: kom op handen en knieën zitten, breng je gewicht in de ballen van de voeten en zorg dat iedere teen op de grond komt. Breng langzaam je billen naar je hielen. Je kunt helemaal rechtop komen zitten, maar omdat dit vrij krachtig aanvoelt voor de tenen, kun je ook in het begin je handen op de grond of op twee yogablokken houden. Start met 1 minuut en werk langzaam toe naar het vasthouden van deze houding gedurende 2 tot 3 minuten. Wanneer je uit de houding wilt komen, laat je langzaam los door weer op je handen en knieën te komen en de voorkant van de voeten en de tenen zachtjes te trappelen op de grond. Hoe vaker je je tenen stretcht, hoe minder heftig de pijn wordt :-).
  2. Oefen met het spreiden van de tenen. Kom rechtop staan, druk de bal van de voet stevig in de grond en breng je tenen omhoog. Kijk of je eerst alleen de grote teen terug naar de grond kunt brengen, terwijl de andere tenen omhoog blijven. Breng een voor een de andere tenen omlaag. Probeer dan juist alleen de andere tenen hoog te brengen, terwijl de grote teen op de grond blijft. Tot slot: probeer alleen de grote en de kleinste teen omhoog te brengen, terwijl de middelste drie tenen op de vloer blijven. Probeer alle bovenstaande teen-oefeningen ook eens met je ogen gesloten voor een extra uitdaging! 
  3. Breng je handen en voeten met elkaar in verbinding in yogaposes. Breng bijvoorbeeld in Badhakonasana (Butterfly pose) of Gomukhasana (Cow face pose / Shoelace legs) iedere vinger in de ruimte tussen je tenen, of geef jezelf een voetmassage door de bal van de voet, de voetzool en je hiel stevig te masseren met je duimen. Een andere oefening is om de tenen van beide voeten ineen te verweven. Dit strekt de teenspieren en zorgt voor meer ruimte tussen de tenen, waardoor ze zich breder kunnen spreiden.

Belle helpt als ambassadeur van Buiten-Yoga om de buitenspeel vibe te verspreiden in Nederland. Lees meer over Belle op onze ambassadeurspagina

 

Plaats een reactie