Ashtanga Yoga

Guest post by: Anne Kluit (Flow of Yoga Castricum)

 

Ashtanga Yoga wordt steeds populairder

Ashtanga lijkt bij steeds meer yogascholen op het rooster te staan en bekendheid te krijgen. 

Toch zijn de Ashtanga lessen niet altijd even druk bezocht als andere lessen die een studio biedt. Er lijkt een groot aantal yogi's te zijn die spelen met het idee om Ashtanga-yoga te ontdekken, maar bang zijn om erin te springen en eraan deel te nemen. Mijn theorie over dit fenomeen is dat het onbekende bijna altijd intimiderend is. 

Ashtanga yoga 1

Wat is Ashtanga yoga? 

Ashtanga yoga is een Yang variant van yoga. Het wordt uitgevoerd in een flow, dat wil zeggen dat je de houdingen aan elkaar verbindt en de Ujjayi-ademhaling hierbij leidend is. Ashtanga is een traditionele serie asanas (houdingen) die je iedere keer in dezelfde volgorde uitvoert. Een dynamische yogavorm waarbij je aanspant in plaats van ontspant zoals bij Yin Yoga. Op termijn ontspan je ook in een houding, alleen dat is pas op het moment dat je meer lichaamsbewustzijn hebt, de houdingen makkelijker aan te nemen zijn en dus langer deze vorm van yoga beoefend. Velen stoppen al voor die tijd omdat het veel kracht, discipline en doorzettingsvermogen vergt. Het subtielere en voelen en het meer vloeiende beoefenen (lees: yin en met minder moeite) van deze practise komt pas na vele herhalingen en langere duur practise. Ashtanga yoga kan dus in het begin ervaren worden als een zware en enigszins rigide vorm van yoga omdat het steeds herhalende houdingen zijn met veel vinyasas/chaturangas. Op termijn wordt het een dynamische meditatie waarin meer en meer voelbaar wordt en steeds minder moeite nodig is om de diverse poses aan te nemen. Hierdoor komt er diepgang in je practise en kan je gaan werken en voelen in diepere lagen. 

Wat kun je verwachten in een Ashtanga les?

Laten we zeggen, structuur. Je weet exact wat je kunt verwachten van een Ashtanga les, of je nu naar Tokio gaat of een les in Castricum volgt. Iedere ademhaling, transitie en zelfs focuspunt (dristhi) per houding staat vast. Klinkt repetitief? Absoluut. Klinkt saai? Hm, dat is waar je het mis kunt hebben. 

Ashtanga yoga klinkt intimiderend voor sommige yogi's die het nog niet eerder hebben geprobeerd, omdat het een hele intense en krachtige practice is. Na de reeks staande houdingen, komen de zittende houdingen waartussen je steeds een vinyasa uitvoert (een korte reeks bewegingen) om alle houdingen aan elkaar te verbinden. Daarnaast zitten er omgekeerde houdingen in zoals het Wiel (Urdvha Dhanurasana), de Schouderstand (Salamba Sarvangasana) en de Hoofdstand (Salamba Sirsasana). Als je een Vinyasa les kunt volgen, ben je fysiek ook in staat om een Ashtanga les volgen. 

Je kunt de Ashtanga les als meer intens ervaren omdat het je dieper in jezelf kan brengen. Zonder muziek op de achtergrond, hoor je je eigen ademhaling en de instructies van de docent nog duidelijker. Je kunt een geleide les volgen waarbij je gezamenlijk de instructies van de docent volgt of je kunt in een Ashtanga Mysore les bijwonen, waarbij je zelfstandig de serie asanas uitvoert en de docent rondloopt om met name hand-adjusments te geven. In een Mysore les kan je in je eigen tempo en ritme de serie houdingen opbouwen.  

Ashtanga yoga 2

Zo kun je nog meer in de meditatieve staat komen. Mysore is aan te raden voor iedereen en alle leeftijden, met name als je de lengte en houdingen die in een geleide klas aangeboden worden nog als wat veel ervaart. 

Verdieping en transformatie in je yoga practise

Yogi's die op zoek zijn naar een transformatieve ervaring, of die yoga onderdeel willen maken van hun leven kunnen Ashtanga als een bevredigende practice ervaren. Waarom? Simpel gezegd, bij Vinyasa gaat het om ademen en door de bewegingen heen 'flowen'. Een dansende meditatie in beweging. Ashtanga yoga betekent achtvoudig-pad. Een van de onderdelen is Asana (een fysieke houding). De andere zeven onderdelen gaan over leven op een vriendelijke, pure manier, ademen, focussen, mediteren en in wezen een blijvende staat van gelukzaligheid bereiken.

Omdat de echte Asthangi de serie zes keer per week uitvoert, kun je je wel voorstellen dat yoga een onderdeel van je leven wordt. Asthanga wordt ook pas echt leuk wanneer je het vaker gaat beoefenen, de serie kent en hier verdieping in gaat vinden. De chaotische, dromerige en nonchalante persoon in mij wordt blij van de regelmaat, de strenge blik en instructies van de docent en de discipline die de practice van je vraagt.

Ashtanga yoga 3

Op het moment dat je wat bekender bent met de Ashtanga sequence, is het natuurlijk heerlijk om je eigen dagelijkse practise in de buitenlucht te doen en zo nog meer verdieping en gronding te ervaren! Enjoy!

 

Anne verzorgd o.a. Ashtanga lessen bij studio Flow of Yoga in Castricum op dinsdagavond van 19:30u-21:00u & donderdagochtend van 09:00u-10:15u

Ook geeft ze wekelijks buiten les in Castricum; bij goed weer op woensdagavond vind de Flow4U les van Flow of Yoga plaats op het dakterras van Huis van Hilde. 

*Fotografie door Edgar van Kesteren 

 

 

Plaats een reactie